picture text
Grupa Progres 14-09-2017
Wizerunek w social media

Czy podchodzimy do tego w pełni świadomie, czy też nie, nieustannie budujemy swoją markę. Udostępniając w Internecie obszerny zasób informacji na swój temat, przestajemy być anonimowi. Fakt ten zaczęli wykorzystywać także pracodawcy, którzy coraz częściej sprawdzają kandydatów w sieci. Jak zatem zadbać o swój wizerunek w social media, aby nie przekreślił on szansy na podjęcie zatrudnienia? Oto kilka rad:

1. Selekcja zamieszczanych informacji

Mając aktywne konta na różnych portalach, zazwyczaj nie mamy oporów przed zamieszczeniem swoich danych osobowych wraz ze zdjęciem. Już tylko na podstawie tych kilku informacji rekruter może szybko nas wyszukać. Warto więc od razu na wstępie zadbać także o jakość opublikowanej fotografii.

Każdy, kto posiada konto na Facebook’u wie, że niestety, wiele z zdjęć i wpisów zamiast pomagać w budowaniu profesjonalnego wizerunku, jedynie go osłabia. Chociaż portale takie jak Facebook nie są stricte przeznaczone do kreowania swojej kariery (od tego mamy LinkedIn oraz GoldenLine),to nasza obecność tam i podejmowane aktywności w dalszym ciągu nie powinny temu wizerunkowi szkodzić.

Bardzo popularne stało się dodawanie zdjęć grupowych oraz oznaczanie znajdujących się na nich osób. Dzięki temu jeszcze szybciej możemy je zidentyfikować. Jeśli zależy nam na wywarciu dobrego pierwszego wrażenia, niedopuszczalne jest publikowanie zdjęć, na których widać nas z używkami, alkoholem lub w kompromitujących sytuacjach.

Ta sama zasada dotyczy opublikowanych nagrań. Jakiś czas temu bardzo popularne było tzw. “piwne wyzwanie”, które polegało na filmowaniu autora pijącego alkohol oraz wytypowanie do “zabawy” kilku kolejnych znajomych. Wbrew pozorom udział w tym “wyzwaniu” brała nie tylko młodzież, ale i zaskakująco duża liczba osób dorosłych. Taka publikacja to z pewnością nie to, co chciałby ujrzeć rekruter po wejściu na profil danego kandydata.

Duże znaczenie mają również publikowane przez nas posty. Starajmy się nie wrzucać ich co kilkanaście minut z informacjami na temat szczegółów naszego planu dnia. Podobnie, kiedy na naszym koncie przeważają zabawne obrazki, a staramy się o pracę w ważnej instytucji, możemy zostać odebrani jako osoby mało poważne i mało profesjonalne.

Należy unikać również podawania nieprawdziwych informacji odnośnie pracy czy wykształcenia, co niestety mają w zwyczaju szczególnie osoby młode. “Wyższa Szkoła Robienia Hałasu” czy “Szlachta nie pracuje” naprawdę nie zrobią na pracodawcy pozytywnego wrażenia.




2. Ustawienia dostępu do profilu

Jeżeli nie chcemy usuwać opublikowanych wcześniej informacji, ale wolimy, aby przypadkowe osoby nie miały do nich pełnego dostępu, wystarczy skorzystać z takiej możliwości w ustawieniach swojego konta. Dzięki temu łatwo i szybko przystosujemy elementy widoczne dla wszystkich odwiedzających oraz te, które zobaczą jedynie osoby z grona naszych znajomych. W tym przypadku rekruter po wejściu na profil kandydata, chociaż będzie widział jego imię, nazwisko i zdjęcie profilowe, to na przykład, nie zobaczy już zdjęć zamieszczonych u niego w galerii.

3. Publikacja komentarzy

Chociaż czasem wydaje nam się, że w Internecie jesteśmy anonimowi, przekonanie to okazuje się być mylne. Niejednokrotnie na popularnych portalach społecznościowych można przeczytać niekulturalne czy nawet obraźliwe wypowiedzi użytkowników, co więcej, sygnowane ich nazwiskiem i fotografią. Pracodawca widząc taki komentarz raczej nie prędko zaprosi nas na rozmowę rekrutacyjną.

Dobrym przykładem może być również Twitter. Chociaż w Polsce nie tak popularny jak Facebook lub Instagram, zrzesza naprawdę dużą liczbę użytkowników, w tym popularne i uznane osobistości. Zdarza się, że ktoś bez uprzedniego przeanalizowania wypowiedzi publikuje ją na swoim koncie, a wtedy zaczyna się ona błyskawicznie rozprzestrzeniać, opatrzona komentarzami innych osób. Nie lada wyzwanie stanowi później wytłumaczenie się ze swojej reakcji lub poglądów, dlatego jeśli mogą być one kontrowersyjne, lepiej zachować je dla siebie.

Nawet jeśli nie publikujemy negatywnych lub wulgarnych treści, należy zadbać o poprawną pisownię. Bardzo źle prezentują się wszelkie literówki czy błędy ortograficzne. Warto zwracać na takie rzeczy uwagę.

Podsumowując, jeśli chcesz efektywnie budować swoją markę poprzez kanały w social media:

● dbaj o jakość publikowanych przez siebie treści,
● nie umieszczaj w Internecie wszystkiego - zachowaj swoją prywatność,
● dostosuj widoczność swojego profilu do konkretnych grup odbiorców,
● zachowaj spójność wizerunku - osoba z Internetu nie może skrajnie różnić się od tej, którą rekruter pozna podczas spotkania rekrutacyjnego.

I pamiętajmy, że co raz zamieścimy w Internecie, już tam pozostanie. Warto więc robić to rozważnie.


Obserwuj Mój Progres na Facebooku

Wróć

Newsletter

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".
Akceptuję politykę cookies