picture text
14-09-2017
Portale biznesowe – przepustka do wymarzonej pracy

Średnio posiadamy już kilka profili na różnych portalach społecznościowych. Najczęściej korzystamy z nich w celu utrzymania kontaktu ze znajomymi, albo przeglądania zabawnych i popularnych treści wrzucanych do sieci. Główny cel takich portali to przede wszystkim zapewnienie rozrywki. A co gdyby połączyć budowanie i utrzymywanie relacji, a także wartościowe i merytoryczne treści, ze zwiększeniem swoich szans na znalezienie wymarzonej pracy? Tak, to możliwe. Do tego właśnie służą specjalne portale biznesowe.

Do najpopularniejszych na naszym rynku należą polski GoldenLine oraz amerykański LinkedIn, będący serwisem międzynarodowym, zrzeszającym ludzi z całego świata (obecnie liczba zarejestrowanych użytkowników wynosi już ponad 467 mln). Ich zadanie to przede wszystkim umożliwienie nawiązywania kontaktów zawodowo-biznesowych i w praktyce sprawdzają się w tej roli doskonale. Każda osoba świadomie kierująca swoją karierą powinna posiadać konto przynajmniej na jednym z nich.

Dlaczego warto?

Przede wszystkim dlatego, że można znaleźć tam zarówno interesujących nas pracodawców oraz rekruterów, jak i ciekawe oferty pracy. Posiadając profil biznesowy nie tylko uzyskuje się dostęp do wartościowych kontaktów, które mogą ułatwić proces szukania pracy, ale własne konto sprawia, że sami również stajemy się dla nich bardziej widoczni, przez co oferty pracy mają szansę same do nas dotrzeć.

Podobnie jak na innych portalach, można tu znaleźć grupy tematyczne - w tym przypadku skupiające się głównie na tematach zawodowych i szkoleniowych. Oprócz tego, że to świetne źródło wiedzy dla nas (czytających),to także doskonała okazja do pozycjonowania się jako ekspert w swojej branży, właśnie poprzez udzielanie własnych odpowiedzi pod wybranymi wątkami.

Co ważne, porównując portale biznesowe z pozostałymi witrynami, szczególnie tymi o charakterze typowo społecznościowym, od razu można zauważyć, że znajdziemy na nich znacznie więcej wartościowych treści.




Jak dobrze przygotować swój profil?

Bardzo pomocny przy uzupełnianiu nowo utworzonego konta jest procentowy wskaźnik zaawansowania, który odnosi się do jego zawartości. Dzięki niemu od razu widać, na jakim etapie jesteśmy przygotowując swój profil. Najlepiej, gdyby wskaźnik ten wskazywał wynik 100%. Wtedy możemy mieć pewność, że zawarliśmy wszystkie najważniejsze informacje, które pomogą później innym użytkownikom w wyszukiwaniu nas w bazie.

Element, od którego oczywiście warto zacząć w pierwszej kolejności, to dokładny opis zdobytego doświadczenia. Powinien uwzględniać nazwę obejmowanych stanowisk, miejsce (czyli pełną nazwę firmy),ramy czasowe zatrudnienia, a także wyszczególnienie konkretnych zadań, jakie do nas należały. Da to klarowny obraz tego, jaki zakres obejmowała dana współpraca.

Kolejny krok to uzupełnienie sekcji związanej z wykształceniem. Przyjmuje się, że całą edukację poprzedzającą etap studiów pomijamy. Wpiszmy nazwę uczelni oraz ukończonego (lub aktualnie realizowanego) kierunku, najlepiej razem ze specjalizacją. Oczywiście podajemy także lata studiów.

Warto pamiętać również o sekcjach dodatkowych, takich jak znajomość języków obcych, realizowane kursy czy uzyskane certyfikaty. Możemy też pochwalić się publikacjami, umiejętnościami lub działalnością dodatkową, które z pewnością bardzo uatrakcyjnią profil.

Kluczowy element to podsumowanie zawodowe. Absolutnie nie powinno się go pomijać, ponieważ znajduje się zaraz pod fotografią (dlatego zdjęcie również powinno być profesjonalne) i danymi osobowymi. W kilku zdaniach należy opisać swoją osobę, najważniejsze osiągnięcia, czym się zajmujemy oraz jakiego obszary dotyczy nasza specjalizacja. Pozwoli to na spozycjonowanie nas w konkretnej branży i pokazanie przewag nad pozostałymi kandydatami na rynku pracy.

Ogromną zaletą profili biznesowych jest też możliwość zawarcia zdecydowanie większej ilości informacji niż w tradycyjnym CV, dlatego nie miejmy oporów przed tym, aby na swoim koncie chwalić się umiejętnościami i sukcesami zawodowymi.

Jak korzystać z profilu?

Podstawowy krok to budowanie własnej sieci kontaktów. Wymienione wcześniej portale, zaraz po założeniu przez nas konta, wyświetlają sugestie osób do nawiązania relacji. Proces ten znacznie ułatwia poszukiwanie i dodawanie znajomych. Skorzystanie z importu kontaktów mailowych sprawdzi się nie tylko podczas samego zakładania profilu, ale i w trakcie regularnej aktywności, gdy korespondujemy z osobami, które warto mieć w swoim otoczeniu. Z pewnością powinniśmy zaprosić swoich współpracowników, osoby z branży oraz partnerów biznesowych, jak również członków zespołu, z którymi realizowaliśmy wybrane projekty.

Jeśli nie możemy znaleźć konkretnej osoby, mamy do dyspozycji wyszukiwarkę użytkowników. Przydaje się ona też do identyfikowania, na przykład, osób z konkretnej branży lub stanowiska. Dzięki temu LinkedIn i GoldenLine to świetny sposób na dotarcie bezpośrednio do rekruterów, dlatego więc warto mieć ich w swojej sieci. Nie bójmy się wysyłania zaproszeń - zapytajmy o aktualnie prowadzone projekty. Kto wie, być może poszukują właśnie kogoś takiego jak my?

Dobrze widziane jest wysyłanie spersonalizowanych zaproszeń, dlatego lepiej unikać standardowej treści podpowiadanej przez któryś z portali. W zamian należy przesłać krótką wiadomość, gdzie dodamy kilka słów od siebie, a osoba zaproszona poczuje, że kontakt ten jest przypadkowy.




Ponadto jeżeli chcemy budować swoją markę oraz aby pozostali użytkownicy odbierali nas jako eksperta w danej dziedzinie, powinniśmy dołączyć do grup tematycznych. Nie tylko sami będziemy mieli okazję wiele się stamtąd dowiedzieć, ale i publikować własne wypowiedzi, biorąc udział w dyskusjach. Najlepiej monitorować wybrany wątek nieco dłużej i nie ograniczać się wyłącznie do jednej publikacji komentarza. Takie działanie pozwoli na lepsze zapamiętanie naszej osoby.

Zadbajmy także o referencje, które pozytywnie wpłyną na nasz wizerunek. Poprośmy znajomych i współpracowników o ich potwierdzenie na naszym profilu. Jeśli nie wiemy, w jaki sposób najlepiej to zrobić, po prostu zróbmy to samo. Jednocześnie warto także potwierdzić umiejętności posiadane przez konkretną osobę. W większości przypadków nasze kontakty odwdzięczą się nam za dodanie referencji i nie będziemy musieli prosić o nie bezpośrednio.

Doskonałą praktyką na zwrócenie uwagi ludzi z naszej sieci może być również dzielenie się z nimi wartościowymi treściami i przemyśleniami. Do tego służy główna tablica widoczna po zalogowaniu na konto. Artykuły, nagrania video, odniesienia do bieżących wydarzeń – to wszystko powinno wyróżniać się wysoką jakością treści. Cały sekret tkwi w tym, że im więcej wartościowych rzeczy dostarczymy swoim kontaktom, tym na większe zaangażowanie z ich strony będziemy mogli liczyć w późniejszym czasie.

Wyraźnie widać, że portale biznesowe mogą przynieść wiele korzyści w procesie poruszania się po rynku pracy. Największe możliwości uzyskamy jednak wyłącznie wtedy, kiedy nasz profil będzie aktualizowany regularnie.


Obserwuj Mój Progres na Facebooku

Wróć

Newsletter

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".
Akceptuję politykę cookies