picture text
Grupa Progres 14-09-2017
Jak przygotować skuteczne CV

Najczęstszą przyczyną braku odezwu ze strony rekruterów jest nie tyle brak odpowiednich kwalifikacji kandydata na dane stanowisko, ale nieumiejętność „sprzedania się” podczas procesu aplikacji i pokazania przez kandydata, że nimi dysponuje. Dlatego właśnie posiadanie profesjonalnego i skutecznego CV jest obecnie absolutną podstawą, jeśli chce się znaleźć określone zatrudnienie. Poniżej znajduje się 10 elementów składających się na dobrze przygotowany dokument, dzięki którym nie pozostanie on niezauważony.

1. Sprecyzowanie swoich oczekiwań

Przed przystąpieniem do pisania CV należy zastanowić się, na jakie stanowiska zamierza się aplikować. Trzeba zwrócić uwagę na oczekiwania przedstawione w głoszeniu oraz zakres obowiązków i skonfrontować je ze swoim doświadczeniem zawodowym. Kiedy już wiadomo, na czym zależy rekruterowi najbardziej, łatwiej będzie skupić się na tych aspektach tworząc nowy dokument.

2. Zrobienie krótkiego podsumowania zawodowego

Zanim osoba rekrutująca zagłębi się w dalszą część dokumentu, a bywa, że ma średnio na przejrzenie jednego CV mniej niż 30 sekund, można w łatwy sposób zachęcić ją do tego, by zatrzymała się nad naszą kandydaturą na nieco dłużej. Wystarczy opisać siebie dosłownie w kilku zdaniach, tak jakby chciało się streścić całe CV tylko w kilku linijkach tekstu. Wtedy od razu widać, kto i na jakie stanowisko aplikuje oraz czy wstępnie wpisuje się w profil poszukiwanego kandydata.

3. Przybliżenie rekruterowi swoich umiejętności

Rekruter, zanim przejdzie do zagłebiania się w obowiązki wchodzące w zakres dotychczasowej pracy kandydata, chce dowiedzieć się, co on rzeczywiście potrafi. Dobrze byłoby skupić się tutaj na konkretnych kompetencjach takich jak, na przykład, znajomość obsługi określonych programów. Opis poszczególnych umiejętności powinen być krótki i rzeczowy.


4. Dokładny opis dotychczasowego doświadczenia

Zawarty w CV przebieg zatrudnienia musi jednoznacznie określać stanowiska piastowane do tej pory przez kandydata oraz nazwy firm, z którymi podjęta była współpraca w tym zakresie. To jednak nie wystarczy, dlatego trzeba dopisać także pełnione w poszczególnych okresach obowiązki. Każde przedsiębiorstwo ma inne potrzeby i oczekiwania względem swoich pracowników, dlatego bardzo często zdarza się, że stanowisko o tej samej nazwie, ale w dwóch różnych miejscach, może znacznie różnić się zakresem podejmowanych działań.

5. Wpisanie kursów i certyfikatów

Przebyte szkolenia pokazują, że dana osoba jest otwarta na rozwój w zakresie poszerzania wiedzy i umiejętności. Jeżeli przebyte kursy w jakimkolwiek stopniu wiążą się z obszarami stanowiska, na które chcemy aplikować, z pewnością informacja oich ukończeniu zadziała na naszą korzyść.

6. Zamieszczenie informacji o edukacji

Jeśli studiujemy lub posiadamy już wykształcenie wyższe, należy podać przede wszystkim nazwę ukończonego kierunku, specjalizacji oraz uczelni, a także przedział czasowy, w jakim studia były realizowane. W tym wypadku nie trzeba wspominać o średnim wykształceniu. Pomijamy na pewno informacje na temat edukacji z wcześniejszego okresu niż szkoła średnia czy zawodowa.

7. Zwrócenie uwagi na odpowiednią fotografię

Bardzo często kandydaci zamieszczają zdjęcia, które zostały „wycięte” z większego kadru. Nie wygląda to dobrze i z pewnością może, bardziej negatywnie niż pozytywnie, wpłynąć na pierwsze wrażenie wywarte na rekruterze. Dobra fotografia powinna pokazywać profesjonalizm osoby aplikującej. Lepiej nie dołączać też wersji typowo „dowodowej” – mało kto wychodzi na niej dobrze. Robiąc zdjęcia do CV warto postawić na wizerunek typowo biznesowy.


8. Dobór przejrzystej szaty graficznej

Szablon powinien być elegancki, a przede wszystkim czytelny. Treść zawartą w CV należy podzielić na poszczególne sekcje, aby od razu z łatwością można było dostrzec, w którym miejscu szukać informacji naistotniejszych dla danego rekrutera.

9. Uważne przyjrzenie się zamieszczonej treści

Dobrze jest przejrzeć dokładnie całe CV i sprawdzić, czy zawiera wszystkie najważniejsze informacje. Warto rónież zwrócić uwagę na to, czy nie pojawiły się jakiekolwiek literówki czy błędy ortograficzne. Absolutnie nie powinno ich tam być.

10. Wstawienie kaluzuli o ochronie danych osobowych

Bez umieszczonej w dokumencie klauzuli wyrażającej zgodę na przetwarzanie danych osobowych rekruter nie będzie mógł rozpatrywać danej aplikacji w procesie rekrutacyjnym. Z tego powodu niezwykle istotne jest, aby znalazła się ona w CV. Co ważne, klauzula musi być aktualna. Jeżeli firma wystawiająca ogłoszenie dodała prośbę o wykorzystanie ich własnej wersji, wtedy to tę formę dołączamy.

Powyższe punkty są niezbędne, jeśli dokument ma być skuteczny i wyróżniający się na tle pozostałych aplikacji. Należy jednak zawsze pamiętać, aby dokument był spójny z nami samymi, a rekruter nie pomyślał, że osoba z CV i kandydat przed nim to dwie różne osoby. Wtedy drogę do podjęcia wymarzonej pracy mamy szeroko otwartą.


Obserwuj Mój Progres na Facebooku

Wróć

Newsletter

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".
Akceptuję politykę cookies